چه آینده‌ای در انتظار کامپیوترهای شخصی رومیزی است؟

کامپیوترهای شخصی رومیزی از سال‌ها پیش عضوی جدی از زندگی کاربران فناوری بوده‌اند و احتمالا آینده‌ای متفاوت در انتظار آن‌ها خواهد بود.

کاربران قدیمی دنیای فناوری قطعا به یاد می‌آورند که از سال‌ها پیش، مرگ کامپیوترهای شخصی همواره بخشی از پیش‌بینی‌ها بود. اکنون و پس از گذشت چند دهه، پلتفرم محبوب کامپیوتر شخصی از بین نرفته و تنها به شکل‌های کوچک‌تر تبدیل شده است. امروز دستگاه‌های متعدد کوچک قابل حمل، وظیفه‌ی زنده نگه‌داشتن پلتفرم PC را یدک می‌کشند.

فراموش نکنید که تعریف کامپیوتر شخصی برای لپ‌تاپ و دستگاه‌های دو در یک نیز به کار می‌رود. البته اکثر افراد محیط کامپیوترهای رومیزی یا دستکتاپ را نزدیک‌تر به تعریف PC می‌دانند و به‌نوعی آن‌ها را یک مفهوم در نظر می‌گیرند.

با وجود تمام پیشرفت‌های صورت‌گرفته در حوزه‌ی پردازش، هنوز کامپیوترهای رومیزی بهترین انتخاب برای کاربردهای خلاقانه، تولید محتوا و حتی بازی هستند. اکنون این سؤال ایجاد می‌شود که چه آینده‌ای انتظار پلتفرم کامپیوترهای رومیزی را می‌کشد؟ به‌ بیان‌ دیگر تجربه‌ی ما از استفاده از آن‌ها در سال‌هایی همچون ۲۰۲۵ یا ۲۰۳۰ چگونه خواهد بود؟

کارشناسان با توجه به محبوبیت و کاربردهای کنونی کامپیوترهای رومیزی، پیش‌بینی‌های متعددی را برای آینده‌ی پلتفرم دارند. البته برخی پیش‌بینی‌ها بیشتر شبیه به رویاپردازی به‌نظر می‌رسد، اما برخی دیگر به واقعیت نزدیک‌تر هستند و می‌توان آن‌ها را به‌عنوان کاربردهای حتمی کامپیوتر رومیزی در آینده در نظر گرفت. در ادامه‌ی این مطلب زومیت به بررسی برخی از آینده‌های محتمل‌تر برای پلتفرم مذکور می‌پردازیم.
راه‌اندازی فوق سریع

برخی از ما کامپیوترهای رومیزی را به یاد می‌آوریم که از زمان فشاردادن دکمه‌ی روشن و خاموش تا راه‌اندازی نهایی به صرف چند دقیقه زمان نیاز داشتند. امروزه و با گسترش هرچه بیشتر درایوهای SSD، سرعت بارگذاری بسیار افزایش یافته است اما هنوز تا رسیدن به قابلیت راه‌اندازی فوق سریع (Instant On) کامپیوترها راه زیادی در پیش داریم. ازطرفی، روند توسعه‌ی کنونی و آزمایش‌های متعدد کاربران و کارشناسان سخت‌افزار نشان می‌دهد که می‌توان به چنین وضعیتی دست یافت. سال گذشته، کارشناسان تامز‌هاردور توانستند با استفاده از درایو Optane اینتل و کمی تنظیمات کاربردی، یک کامپیوتر شخصی مجهز به ویندوز ۱۰ را در مدت ۴/۹ ثانیه بارگذاری کنند.

در پنج تا ۱۰ سال آینده، قطعا شاهد پیشرفت‌های کاربردی بیشتری در حوزه‌ی ذخیره‌سازی و همچنین قطعات سخت‌افزاری متعدد کامپیوترهای شخصی خواهیم بود. قطعاتی همچون مادربرد، پردازنده‌های مرکزی و رم، پیشرفت‌هایی را تجربه می‌کنند که ما را هرچه بیشتر به بارگذاری فوق سریع نزدیک خواهد کرد.

حداقل می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ی مذکور، چند ثانیه‌ای از زمان بارگذاری کامپیوترها کاسته شود. به‌علاوه کامپیوترهای شخصی آینده همچون نمونه‌های ویندوزی مجهز به پردازنده‌ی آرم، شانس بالایی در پیاده‌سازی قابلیت بارگذاری فوق سریع دارند.

گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها از لحاظ ساختاری شباهت‌هایی با کامپیوتر شخصی دارند. درواقع می‌توان ادعا کرد آن‌ها بارگذاری سریع و دسترسی به یک کامپیوتر (به‌معنای دستگاهی با قابلیت پردازش) را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. با توجه به این شباهت باید از خود بپرسیم که آیا گوشی‌های هوشمند جایگزین کامپیوترهای شخصی می‌شوند؟
کامپیوتر رومیزی جیبی

امروزه گوشی‌های هوشمند حرفه‌ای از بسیاری از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار قدرتمندتر هستند. فرایند تولید هفت نانومتری اکنون در پردازنده‌هایی همچون کوالکام اسنپدراگون ۸۵۵، اپل A12 و هواوی کرین ۹۸۰ استفاده می‌شود و SoCهای پنج نانومتری نیز در آینده‌ی نزدیک به بازار می‌آیند. حتی برخی کارشناسان، فرایند تولید سه نانومتری را برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی می‌کنند که قدرت و بازدهی بیشتری را به دستگاه‌های همراه خواهد آورد.

شرکت‌های فعال در صنعت فناوری از سال‌ها پیش تلاش می‌کنند تا فاصله‌ی میان گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی را کاهش دهند. آن‌ها لوازم جانبی همچون داک اتصال گوشی ارائه می‌کنند که تاکنون موفقیت‌های نسبی هم در بازار داشته‌اند.

به‌عنوان مثال سامسونگ پلتفرم DeX را توسعه داد که تجربه‌‌ای شبیه به کامپیوترهای رومیزی را با اتصال گوشی هوشمند به نمایشگر فراهم می‌کند. کاربر با استفاده از پلتفرم مذکور و یک صفحه‌کلید و ماوس، به‌نوعی کامپیوتر شخصی را به‌صورت همراه‌با خود حمل می‌کند. البته Dex نمی‌تواند به‌صورت کامل جایگزین تجربه‌ی کامپیوتر رومیزی شود، اما به‌هرحال با تکامل و توسعه، به‌مرور جای خود را در میان کاربران پیدا خواهد کرد.

این نوشته منتشر شده در مقالات می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.